Skomakare - en guldgruva i lågkonjukturen?!

Tidigare i veckan lämnade jag in ett par stövlar hos skomakeren som behövde klackas om. Dem är inköpta tidigare i höstas och var inte speciellt billiga men går (småspringer) man fram och tillbaka till jobbet varje dag på gatsten där klackarna envist kilar sig fast så är dem snart trasiga och behöver få sig en uppfräschad klack. Som sagt, jag lämnade in dem tidigare i veckan och när jag stod där i kön och väntade på att det skulle bli min tur så funderade jag på om det var lönsamt eller ej att vara skomakare i dagens läge. Inte för att jag funderar på att byta jobb eller är sugen på att banka skosulor dagarna i ända utan jag funderade mer på hur folk resonerar så här i lågkonjukturen?

Kanske är det så att man hellre lämnar in ett par utslitna skor på lagning och ger dem en chans till istället för att slänga dem som man kanske hade gjort i vanliga fall!? Eller är det så att man inte anser sig ha råd att gå till skomakaren (det kostar ändå 205:- för att få ett par klackar lagade) utan går i söndriga skor. Eller är det helt enkelt så att skor prioriteras och läggs pengar på som vanligt. Tja, jag vet faktiskt inte, jag kanske ska fråga skomakaren när jag går och hämtar minastövlar på lunchen. =)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0