Detta jäkla slussande fram och tillbaka

Lade precis på telefonluren efter att ha suttit i x antal minuter och mestadels väntat på att få prata med någon vettig person som kan lämna något vettigt svar. Vet inte om jag ska skratta eller gråta, det går ju inte få någon ordning på någonting. Var och röntgade mina lungor för exakt en vecka sedan och först och främst så hade de två sjuksystrarna som röntgade mig ingen aning om hur jag skulle få svaret.

Jag: Okej, hur såg lungorna ut då?
Sjuksyster: Det vet vi inte. Det får en läkare reda ut.
Jag: Jaha, så ni kan inte utläsa någonting nu då?
Sjuksyster: Ähh, nej. Vi bara röntgar dig.
Jag: Så jag kan alltså inte få reda på någonting idag. Ingenting alls?
Sjuksyster: Ähh, nej
Jag: Men när och hur får jag reda på resultatet då?
Sjuksyster: "Kanske du ska ringa till din vårdcentral...eller så kommer det ett brev i posten...eller så kanske du ska ringa hit till sjukhuset...eller så kanske doktorn ringer upp dig, vi vet inte men testa du att ringa om en vecka eller så."
Jag: Jo...men VART?
Sjuksyster: Ja, jo, det var ju det. Vi vet inte.
Jag: Okej, då är det ju inte så lätt.
Sjuksyster: Ähh, nej, ring du till sjukhuset och kolla om en vecka eller så om du inte hört någonting.
Jag: Okej, jaja. Tack då!

Ja, så var konversationen för en vecka sedan. När jag då idag ringde till sjukhuset (till ett nummer som stod på lappen jag fått i posten med datumet till förra veckans röntgen) så fick jag efter mycket väntande i kö och om och men lämna mitt personnummer. Då kunde man inte utläsa någonting utan sa att jag fick vända mig till receptionen som sen skulle koppla mig till röntgenavdelningen. När jag sen väl får kontakt med receptionen följer samtalen så här undrar dem VILKEN röntgenavdelning och bla bla bla. Orkar inte dra hela vändan men jag får nog prata med 5 olika människor, vänta däremellan, få reda på att min dokor hette någonting som ingen av dem kunde uttala och INGEN av dessa sjkuksystrar (eller vad de nu var) hade en blekaste aning om vem jag skulle prata med eller hur jag skulle gå till väga. Till sist slutar det med att de ändå hänvisar mig till min vårdcentral och hoppas att någon dokor meddelat dessa om hur läget ligger till. Ja, jag säger då det. Förtroende för veliga människor och sjukvård är låg just nu, mycket låg.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0