Gräsänka

Gräsänka, tänkte börja skriva att det är sådan jag är från och med idag till och med måndag kväll men så kom jag att tänka på hur otroligt fult det lät. Gräsänka! haha. Slog upp det på Wikipedia och får då förklaringen:

Gräsänka
kallas en kvinna vars make är bortrest. Den manliga motsvarigheten är gräsänkling. Ordet gräsänka är känt redan på 1700-talet, och kommer från det lågtyska graswed(e)we som betyder förförd och övergiven flicka. Förledet syftar antagligen på ett "förförande i det fria". Därefter har ju ordet gräsänkling fått en lite annan innebörd, då betydelsen har gått från förförd och övergiven, till tillfälligt ensam.

Jag är alltså inte förförd och övergiven utan tillfälligt ensam då Andreas åker till Ö-vik och hälsar på Henka. Tråkigt att inte ha honom hemma på 5 hela dagar men det går fort och dagarna är så gott som fullbokade. Ikväll ska jag fika med Maria på Viskan. Ska bli riktigt myspysigt. =) Kommer dock sakna min älskling.


 

 


Kommentarer
Postat av: Elin

Ni är bäst! <3

2008-11-06 @ 17:38:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0