Tjock? Hon tycker det.

Så lyder namnet på Doves kampanj där Dove jobbar mot dagens stereotypa skönhetsideal. I höstas släpptes första delen av kampanjen. Målet var att tillsammans med Riksföreningen Anorexi/bulimi-kontakt lyfta frågan om tonåringarnas självkänsla. Nu kommer uppföljningen, med en lite förändring i bildlösningen. Under kampanjperioden (april månad) kommer 50 öre av varje såld Dove-produkt att gå till fonden.

Jag tycker kampanjen är riktigt bra och den fokuserar på ett stort och viktigt problem i dagens samhället. Idag är det inte lätt att stå emot all utseendefixering och press utifrån och framförallt inte för unga tjejer som ännu oftast är osäkra och inte riktigt vem dem är elelr hur dem ska vara.

Dove är i mina ögon nästintill unika bland företag som sysslar med skönhetsprodukter. Det som mestadels visas i media är bilder på smala, snygga, perfekta tjejer. Tror fasen att kraven inte direkt sänks på dig själv när du jämför dig med dessa ideal. Att photoshop har ett finger med i spelet vad gäller alla bilder är inte heller något positivt. Jag VET vad som går att göra i det programmet och kan säga att vem som helst kan bli SKITSNYGG.

Ähh, jag hejar på Dove och tror att dem är helt inne på rätt spår.

Se kampanjen/filmen här

Kommentarer
Postat av: Ulrika

Heja Emma! och heja Dove!

2009-04-01 @ 13:43:45
URL: http://www.papillonalva.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0