Panik vid övergångsställen

Att det är många bilförare som inte borde få vistas i trafiken tror jag att det är många som håller med mig om. Jag tycker det är allt för många som inte riktigt vet hur de ska köra eller vilka regler som gäller. När jag går fram och tillbaka till jobbet till exempel så innebär det att jag måste korsa vägen på ett flertal ställen. Övergångsställen får mig numera att framkalla en lätt panikkänsla. Jag tycker alltid det är obehagligt att gå över när det kommer bilar eftersom jag aldrig är säker på om de stannar (som de ska) och låter mig gå. Väldigt ofta (läs alltid) så kommer bilen i en väldigt hög fart och det gör det svårt att avgöra om dessa har en tanke att stanna eller ej. Jag känne rmig alltid lika dum när jag tvekar och försöker avläsa om de har för avsikt stt låta mig passera eller inte. Oftast slutar det med en tvärnit och en irriterad, stressad blick från bilföraren och jag skyndar så fort mina ben bär mig så att de snabbt ska kunna köra vidare.

Men så som jag ser det så bör man sakta in bilen långt innan övergångsstället om man ser folk som är intresserade av att korsa gatan. På så sätt hinner din bil aldrig sakta ner så mycket så att du tvingas stanna helt vilket sparar tid. Dessutom så förstår personen som ska över vägen att bilföraren sett denne och vet då att han eller hon kan pasera. Oftast sker detta betydligt snabbare än om de tvärnitar som vanligtvis görs.

JAG ska iaf. göra mitt bästa för att föregå med gott exempel och sakta in i god tid innan ett övergångsställe så att personen som ska gå över slipper få panikångest! Japp.


Kommentarer
Postat av: Paragrafryttaren

Ett utdrag ur Trafikförordningen 1998:1276 Kap 3: 62§

En förare som närmar sig ett övergångsställe eller en cykelöverfart ska anpassa sitt körsätt så att föraren inte tvingas stanna på övergångsstället eller överfarten.



Sen har föraren väjningsplikt vid övergångställen enligt 61§





Men man ska även tänka på kap 7 4§:

Gående som ska gå ut på ett övergångsställe ska ta hänsyn till avståndet till och hastigheten hos de fordon som närmar sig övergångsstället. Utanför ett övergångsställe får gående korsa vägen endast om det kan ske utan fara eller olägenhet för trafiken.



Det vill säga att i alla lägen har man inte som gående rätt att bara springa ut på ett övergångställe utan ska ta hänsyn till ovanstående paragraf. Det är många som misstolkat just denna paragraf i trafikförordningen.



Ha en bra dag och se dig om en extra gång nästa gång du går till jobbet=)

2009-04-03 @ 12:44:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0