Fiesta

Då var man hästvakt i några dagar igen då! Fiestas ägare har semester igen och kommer tillbaka på onsdag därför ska jag ta hand om och rida henne några dagar nu. Det är roligare när man får några dagar i följd att vara i stallet och lägga upp ridningen på det sättet som man själv vill. Nästan som att ha sin egen häst - igen.

Igår kom jag till stallet rätt sent och ville inte vara där hela kvällen så det blev ingen jättelång tur. Skrittade i princip bara och det var skönt att komma ut lite i skogen. Fiesta var jätteseg i början men det skulle jag aldrig klagat på för när vi väl vände och skulle tillbaka mot stallet igen kom en annan häst ut från en annan väg och skulle åt samma håll. Hon som red verkade inte särskilt trevlig och kollade inte ens på oss. Sen började hon helt utan förvarning att trava. Så gör man inte när man har en annan okänd häst precis bakom sig. Stackars Fiesta blev helt tokig så klart och ville ju hinna ifatt sin nyfunne kompis. Hästar är flockdjur och vill vara tillsammans så börjar en häst att springa så är det självklart att den andra hästen villd det med.

Jag hade ett jäkla sjå att försöka få henen att lugna sig men hon bara småstegrade och studsade på stället. Laddad som en kanonkula och jag kunde inte bestämma mig om det var bäst att sitta kvar eftersom man oftast har mer kontroll på det sättet eller om det kanske var bäst att hoppa av ifall jag oturligt nog skulle falla av och eftersom marken var stenig och inte speciellt trevlig att landa på om det så skulle vara.

Den otrevliga tjejen märkte ingenting utan fortsatte att trava och under hela hemvägen så kom vi aldrig ikapp dem - hur gärna än Fiesta ville. Stackars häst studsade mer eller mindre hela vägen hem och var alldeles svettig när vi väl kom till stallet.

Idag blir det också en sväng till stallet efter jobbet men idag tänkte jag rida i paddocken. Hade velat testa att hoppa lite grann men vi får se hur det blir. =)


Bild på Fiesta i paddocken men här är det hennes matte som sitter på ryggen


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0