Borås, Borås

Kom nyss ut från en väldigt häftig lunchföreläsning om staden vi bor och arbetar i - Borås. Häftigt är helt rätt ord - i alla fall om man intresserar sig för historia och levnadsförhållanden. Stadsantikvarie Fredrik Hjelm höll en mycket intressant 2 timmars lång presentation om Borås historia som grundade sig på ett bildspel med en mängd bilder från 1800-talets slut tills där vi befinner oss idag. Vi fick se välkända hus och platser, så som torget, rådhuset, city knalleland och givetvis gamla byggnader som inte finns kvar idag. Tyvärr, är ordet man kan säga om den saken för i de flesta fallen så är de ursprungliga byggnaderna/husen betydligt charmigare och finare än de kåkar som de ersatts med. Trist!

Riktigt roligt var det att se busstorget i ett kaos av hästar, kärror och handelsmän. Allégatan, sent 1800-tal var betydligt vackrare då - en smal väg kantad av träd och vackra trähus och den inre stadskärnan beblandades med ängar där hö skördades.

Ja, där ser man. Jag tror att jag kommer lyfta blicken och se de gamla husen på ett helt annat sätt när jag går till och från jobbet i fortsättningen. Kanske får jag syn på de små, barnfotabarnen som springer i slalom runt hästkärrorna. Kanske kan jag tyckas mig se damerna som är ute och spatserar för att visa säsongens kappa. Ja, jag tror det går om jag koncentrearar mig riktigt, riktigt mycket.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0