Morotskaka - I like

Igår var en lugn och slapp söndag. Tog mig en promenad i vårvädret på förmiddagen innan det var dags att åka till Andreas föräldrar på lite lunch med deras släkt. Jag hade lovat att fixa kaka till kaffet vilket är perfekt för jag tar varje tillfälle som ges att få baka. =) Det blir inte mycket av den aktiviteten hemma om det inte är så att någon kommer på besök elelr så. På tok för farligt att tvingas ha det liggande nämligen. ;)

Blev bjudna på en så himla god morotskaka i fredags nämligen som Lina hade gjort så jag snodde idén och receptet och bakade den till söndagsträffen. Det blev lyckat och jag har aldrig gett morotskaka någon större chans men nu är jag såld! Att det dessutom förmodligen är något av det nyttigaste bakverken gör det inte hela sämre.

Testa recpeptet - ni kommer inte att bli besvikna.

Smaskig morotskaka

Kaksmet
2 ägg
2 dl socker 
2 dl vetemjöl
1 tsk bikarbonat
1 tsk kanel
1 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver 
0,5 dl matolja
3 dl rårivna morötter
 
Vispa äggen och sockret pösigt.
Blanda alla torra ingredienser.
Häll ner oljan och morötterna i äggsmeten och sist mjölblandningen.
Kör i ugn 40 min uter i 175 grader i bröad form.
 
Glasyr
50 gram Philadelphia
30 gram smör
2 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
 
Rör samman ingredienserna.
Bred på glasyren som ett täckte först när kakan svalnat.
Dekorera med physalis, flagad mandel eller pinjenötter.

Jag dubblade satsen och lät den bakas i lånpanna - perfekt om man är många.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0