Vad krävs egentligen för att känna dig framgångsrik och lycklig?

Det finns en kille som heter Anders Haglund. Han arbetar och föreläser om personlig utveckling, livskvalitet, ledarskap, kost & hälsa mm. Tyvärr har jag aldrig fått tillfälle att se någon av hans föreläsningar men jag följer hans nyhetsbrev som kommer till min mail en gång i veckan. Han är oerhört inspirerande och ofta när jag läst hans nyhetsmail så får jag mig en riktig tankeställare och resten av dagen blir liksom annorlunda och till det bättre.

Idag fanns veckans nyhetsmail i min inkorg och jag öppnade det och startade dagen med hans tänkvärda ord - det gjorde mig gladare och mer motiverad. Idag var temat "Vald lycka" och då inleder han brevet med frågan "Vad krävs egentligen för att känna dig framgångsrik och lycklig?" Han berättar om en intressant undersökning som bevisat att du blir lyckligare ju färre valmöjligheter du har. Det vill säga att när vi inte kan ändra våra beslut så är vi mer nöjda och glada. När vi kan ändra oss gör vi upp fantasier om att det vi inte valde nog var bättre, medan det vi faktiskt valde verkar allt mindre åtråvärd för varje minut av tvivel.

Han menar att vi gärna ska göra research och valmöjligheter åt oss själva men att vi sedan ska fatta ett beslut som vi står fast vid. Att vi ska se framåt och upptäcka att våra riktiga beslut gör att vi känner oss och därmed är - både lyckligare och framgångsrikare.

Jag håller helt med, läs Anders Haglunds veckomail här


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0