Godisförbud!?

Lyssnar på Rix FM på jobbet idag - för en gångs skull. Oftast är det nämligen P3 som hörs på kontoret eftersom man då slipper jobbiga reklaminslag men idag var det som sagt någon som skruvat på inställningarna. Vad jag ville komma till så pratar tjejen/kvinnan i radiostudion om hur hon ska gå ner i vikt och vad jag kan minnas från tiden då jag lysnade på Rix varje dag, så var detta snack det ända hon babblade om då med. Nu har hon infört något slags godisförbud fram till jul och hon får flera desperata tanter som anhängare och som hon ringer upp och de pratar om hur de ska peppa varandra och hur de ska tänka och inte tänka och hur de ska göra och inte göra.

Det är en jättebra tanke. Har man några kilo extra så är det ju självklart toppen om man undviker socker och annat onyttigt men jag tror samtidigt att när man trissar upp och förbjuder så blir det lite motsatt effekt och kan tvärtom göra att det blir ännu värre. När du föstorar upp det här "förbudet" och går in för det till 110 så gör det också att det är det enda som kretsar i huvudet. Det blir då oftast inget bra resultat i slutändan.

Jag har inte alltid tänkt så men nu har jag den åsikten och tron att du inte ska tänka eller fundera så mycket på vad du får och vad du inte får äta. För då blir du heller inte sugen på något "förbjudet". Jag tror mer på att man ska försöka röra så mycket som möjligt på sig och träna för att kroppen ska hållas igång. Gör du det så är det oftast inga problem och du kan äta utan att behöva lägga allt för mycket fokus och energi på vad du får och inte får.

Vi människor fungerar i de flesta fall så att vi vill trotsa förbud så därför tror jag att vi ska undvika det i den mån det går.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0