Disciplin vs inspiration

Jag har säkert nämnt det tidigare men jag prenumererar på ett veckomail från lifevision.se, en så kallad "veckans anders". Det dimper ner ett mail en gång i veckan där han skriver något inspirerande. Ibland slänger jag mailet utan att läsa det pga. tidsbrist eller att jag inte har lust men idag öppnade jag det och har funderat på innehållet hela dagen.

I mailet stod det om att Anders hade blivit tillfrågad av en VD på ett företag att vara med vid ett par anställningsintervjuer för att hjälpa till att avgöra vem som hade rätt personlighet och mentalitet för arbetet. Anders hade då frågat VD:n vad denne önskade hos den han skulle anställa och han hade efter en stunds funderande svarat, disciplin. Anders menade att detta är en egenskap som han aldrig skulle vilja besitta vilket fick VD:n att rynka på ögonbrynen. Anders menade då att en människa som är disciplinerad gör saker som denne måste men bara därför. Den gör inte det för att den älskar och brinner för uppgiften. Anders menade att han hellre jobbar med människor som är så inspirerade av det de gör att de bara gör det de ska göra utan motstånd. Snarare än med människor som försöker visa sig på styva linan även med sådant som inte är ”deras grej” och som de då får jobba med sin disciplin för att övervinna sitt inre motstånd mot.

Intressant tycker jag för visst är det så!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0