Sömnproblem

Vinston har kommit in i en period igen där han han har jättesvårt för att somna på kvällen och det är jättejobbigt. Det är inte ovanligt att vi försöker i flera timmar. Förut kunde man rätt ofta lägga honom i hans säng, ge honom välling och sitta bredvid för att sedan gå därifrån. Ibland kunde man få ta upp honom och lägga sig bredvid i vår säng men ofta somnade han då med en gång eller iaf. efter en liten stund.

I går när mamma och pappa var hos oss t.ex. var han trött och gnällig redan klockan sex och jag trodde han skulle somna tidigt och lätt eftersom han sovit lite och tidigt under dagen. Men icke! Jag tog på honom pyamas och fixade välling som jag gav honom i sin säng och gick sedan ut när han druckit upp. Sen stod han och tjoade i en evighet och jag ignorerade honom för ibland kan han somna ändå. Men till slut fick både mamma, Elin och jag gå in i olika omgångar och försöka att lägga ner honom - utan resultat. Då tog jag upp honom, försökte ge mer välling som han inte ville ha. Lade ner honom i vagnen, tog en 20 minuters promenad utan att han somnade. Sedan låg jag och Andreas bredvid honom i vår säng i säkert 15 minuter innan han somnade strax innan tio. Alltså gick större delen av tiden sedan jag kom hem från jobbet åt till att försöka få Vinston att somna och det fungerar ju inte. Vet inte riktigt vad vi ska göra. Väcka honom tidigare på morgonen? Låta honom sova kortare eller kanske bara ett pass på dagen? Men jag vet att dessa alternativen inte heller är någon lösning. Att vara mer aktiv på dagen tycker jag inte heller låter som något alternativ för han kan inte sysselsättas så mycket mer. Han kräver mycket sysselsättning och det får han.


Vår busunge...

Kommentarer
Postat av: annika

Jobbigt med sådana dagar.. jag hade nog gått över till en sovstund på dagen, småjobbigt några dagar innan det fäster dig men underbart med en rejäl paus på dagen och lediga kvällar sen. Men det kan ju såklart ha att göra med tänder, värme eller övertrötthet att göra. Ni löser det snart :-)

2011-08-03 @ 21:57:11
URL: http://tilde.webblogg.se/
Postat av: Emma

Tack för tipset. Misstänker att det snart är dags för ett sovpass om dagen men de gånger han bara sovit en gång så vaknar han superpigg efter ca en timma när man lägger honom på kvällen och tror att det varit dagens andra sovpass. Säkert en omställning och det är väl bara att räkna med att det blir en tuff period.

2011-08-04 @ 11:30:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0